Bezpieczeństwo

Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków!

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku. Obecnie z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk. 

Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania czy narzędzia autoryzacyjnego lub Twoich innych, równie cennych danych. 

Przypominamy, że pracownik banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o:

podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.
W przypadku, gdy: 

odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku
masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie
skontaktuj się z bankiem!

Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji.

Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). 

Kontakt z Infolinią SGB: 

800 88 88 88 (bezpłatne połączenie)
61 647 28 46 (z zagranicy; opłata zgoda z taryfą operatora).
 

Zachęcamy do zapoznania się z informacjami na temat bezpieczeństwa bankowości elektronicznej:

Komunikaty o zagrożeniach

  • Phishing to jedna z metod, z których obecnie najczęściej korzystają oszuści. Polega na wysyłaniu e-maili lub SMS-ów z załącznikami czy linkami do fałszywych stron internetowych. Materiał obrazujący tą metodę oszustwa dostępny jest na kanale pod tym adresem.
  • Nowe szkodliwe oprogramowanie!! Szczegóły na stronie Związku Banków Polskich.
  • Złośliwe oprogramowanie na smartfony z systemem Android! Szczegóły na stronie Związku Banków Polskich
  • Ostrzegamy o oszustwach w Internecie. Szczegóły na stronie SGB (proszę podlinkować adres https://www.sgb.pl/komunikaty-o-bezpieczenstwie/)
  • Top 5 najczęstszych technik phishingowych. Szczegóły na stronie policja.pl
  • Wspólnie z Komisją Nadzoru Finansowego apelujemy o bezpieczne zachowania w sieci. Dbajcie o swoje bezpieczeństwo, rozważnie korzystajcie z elektronicznych kanałów dostępu do usług bankowych. Więcej na stronie KNF

Bezpieczeństwo

  • #DbajmyOBezpieczeństwo - oszuści nie odpuszczają. Nie biorą urlopów i intensywnie działają – także teraz – u schyłku wakacji, kiedy nasza czujność może być uśpiona. Sektor usług finansowych jest dla nich bardzo atrakcyjnym celem. Bez skrupułów i przy pomocy różnych socjotechnik „czyszczą” konta bankowe swoich ofiar. Wykorzystują ich zaufanie, niewiedzę czy słabości. O tym z jakich metod najczęściej korzystają i jak się przed nimi chronić piszemy tutaj  www.sgb.pl/bezpieczenstwo-w-sieci. Na stronie możecie przypomnieć sobie też najważniejsze zasady bezpieczeństwa i sprawdzić przed czym aktualnie ostrzegamy. Zapraszamy również do lektury naszego magazynu #BankSpółdzielczy  www.sgb.pl/grupa-sgb/magazyn-bank-spoldzielczy. Regularnie piszemy dla Was o cyberzagrożeniach. #DbajmyOBezpieczeństwo i nie dajmy się oszustom  #DbajmyOBezpieczeństwo #MagazynBankSpółdzielczy #DzielimySięWiedzą #BankiSpółdzielczeSGB #SGB
  • Bezpieczeństwo – Zalecenia
  • Poradnik Związku Banków Polskich na temat: "Bezpieczeństwo transakcji bankowych w Internecie"
  • Wskazówki Związku Banków Polskich na temat: "Bezpieczne zakupy w Internecie - dobre praktyki" (12-02-2018r.)